NUMMER ELVA

TVISTEN OM FÖRMIDDAGEN.

Det här är ett svårt inlägg att skriva. Egentligen skulle jag behöva göra en ljudfil alternativt rota fram mina fonetikböcker och klura ut det där med accenter och skit. Men. Det blir inget med det.

Vi har alltså en uttalstvist i vår familj.  Det är jag och Henrik som har den här tvisten. Den minsta flickan hon pratar inte så mycket. Den här tvisten handlar om uttalet av ordet förmiddagen. Henrik han säger typ föööööörmiddaaaa'n och jag säger typ fÖrmiddA'nn. Faaaattaaar duuuu? Som sagt sketasvårt att förklara. Henrik påpekar varje gång jag säger det här ordet.

- Nääääär sa du att vi skulle vara där?
- På fÖrmiddA'nn.
- Men nääääär skulle vi vara där?
- På fÖrmiddA'nn.
- Men alltså när ska vi vara där sa du?
- På fÖrmiddA'nn, aaaa men LÄÄÄÄGG AAAAAV!

Efter åtskilliga samtal av denna karaktär har vi kommit överens om att inte vara överens. Ingen säger rätt. Ingen säger fel. Fast. Det är nog jag som säger fel. Men jag kan ju inte ändra mig nu ju. Lite stolthet har jag allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0