ORDLISTA DEL 1

I Köping.

Om det är så att du någon gång skulle besöka eller bostätta dig i Köping är det några saker du bör veta.

Om någon skulle säga till dig att han eller han har haschat ska du inte vara så säker på att personen i fråga rökt hasch utan faktiskt kanske halkat på isen, på det hala golvet eller liknande. Alltså, var inte så snabb att dömma.

Om du skulle träffa min mormor och hon sa att det gick gesvint (jesvinnt) så menar hon att det var enkelt, lätt eller smidigt.

Om du träffar någon som frågar om du har risslat dig ordentligt så undrar personen i fråga om du har utrustat dig ordentligt.

Om du skulle fråga någon från Köpingstrakten, till exempel min mormor, var hon har varit och hon svarar hänna och dänna så menar hon att hon har varit lite här och där.

Om du av någon anledning skulle börja arbeta som optiker i Köping och en kund kommer in och säger: -Jag skulle behöva tocka hänna glasögiiir för jag siir lite gliist menar kunden att haan eller hon skulle behöva såna där glasögon för hon eller han ser lite dåligt.


Detta var alltså första delen av en Köpingsordlista. Jag hoppas att det blir en del två.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0